Lotniska na Mazowszu będą mogły obsłużyć 40 milionów pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji lotnisk Chopina i Modlin. Lotnisko Chopina, które właśnie świętuje 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 milionów pasażerów, czyli o 10% więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w przyszłych latach, konieczne jest zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli na obsłużenie nawet 30 milionów pasażerów rocznie. Razem z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu, liczba pasażerów ma wzrosnąć o około 10 milionów.
Podsumowanie 90. rocznicy lotniska to decyzja o jego rozbudowie z okazji urodzin. Ze względu na duży ruch i intensywne wykorzystanie, lotnisko zbliża się do wyczerpania przepustowości, dlatego decyzja o jego rozbudowie jest ważnym prezentem dla nas na zakończenie ostatniej dekady tego stulecia lotniska – podkreśla Andrzej Ilków, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych SA, w rozmowie z agencją Newseria Biznes.
Lotnisko Chopina obsługuje codziennie 45-50 tysięcy pasażerów, a w szczycie sezonu nawet prawie 70 tysięcy. Według prognoz w 2024 roku liczba ta wzrośnie do ponad 20 milionów pasażerów, czyli o około 10 procent więcej niż w poprzednim roku. Aby sprostać temu wzrostowi, planowane jest rozbudowanie lotniska w Warszawie.
– Wyczerpanie przepustowości nastąpi za sześć lat. Już dzisiaj możemy zauważyć pierwsze objawy tego problemu, ale planujemy rozpocząć rozbudowę w 2026 roku i zakończyć ją w 2029 roku, co umożliwi obsługę 30-milionowego ruchu – zapowiada Andrzej Ilków.
Według obliczeń PPL, rzeczywistym terminem uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli nowego lotniska w Baranowie, jest rok 2035. Z uwagi na ograniczenia przepustowości na Lotnisku Chopina konieczna jest modernizacja tego lotniska, aby mogło działać przez kolejne 10 lat. Spółka szacuje, że bez rozbudowy stołecznego portu lotniczego do 2032 roku Warszawa straciłaby 42 miliony pasażerów, a do 2035 roku nawet 80 milionów pasażerów.
W planach rozwoju lotniska na najbliższe dziesięciolecie największe zmiany mają dotyczyć terminala. Chociaż część lotniskowa, drogi startowe i drogi kołowania zostaną rozbudowane tak, aby było możliwe obsłużenie 48 operacji na godzinę, to niestety terminal będzie ograniczał obsługę tak dużego ruchu – wyjaśnia prezes PPL.
Rozbudowa portu lotniczego będzie polegać na wydłużeniu pirsu południowego w kierunku dawnej terminalu Etiuda, co pozwoli zwiększyć strefę dla pasażerów z obszaru Schengen. Dodatkowo będą budowane nowe bramki do obsługi pasażerów spoza obszaru Schengen oraz zmodernizowany zostanie pirs północny. Planowane jest także dobudowanie nowego procesora sortowni. Zwiększona zostanie liczba stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E. Dodatkowo planowane jest utworzenie nowej płyty postojowej, na której pomieści się nawet sześć samolotów kodu C.
Według obliczeń firmy, inwestycje zostałyby zakończone w 2029 roku, a pełna amortyzacja miałaby miejsce w 2035 roku, gdy dodatkowy zysk wynoszący 900 tysięcy złotych zostałby osiągnięty.
– Całkowite koszty tej inwestycji sięgają 2,4 miliarda złotych, a w tej kwocie uwzględniona jest również rezerwa w wysokości 40%. Jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt samodzielnie – podkreśla Andrzej Ilków.
Opóźnienia w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) sprawiają, że konieczne jest wprowadzenie rozwiązań tymczasowych dla całej aglomeracji warszawskiej, aby uniknąć paraliżu komunikacji lotniczej. W związku z tym trwają prace nad szczegółowym planem modernizacji portów lotniczych na Mazowszu – nie tylko Lotniska Chopina, ale także portu w Modlinie i Radomiu, które razem będą mogły obsłużyć około 40 milionów pasażerów rocznie.
W przyszłości, do 2035 roku, gdy planowane jest oddanie nowej infrastruktury centralnego portu, Polskie Porty Lotnicze przewidują intensywną współpracę z lotniskiem w Modlinie i Radomiu. Celem jest zapewnienie odpowiedzi na rosnący ruch pasażerski – wyjaśnia prezes PPL.
W zeszłym roku lotnisko w Modlinie obsłużyło rekordową liczbę ponad 3,4 miliona pasażerów, podczas gdy jego przepustowość wynosi około 4 miliony. Planowana jest rozbudowa lotniska, która pozwoli na obsługę nawet 10 milionów osób do 2029 roku. Ponadto, ze względu na bliskie sąsiedztwo z Warmińsko-Mazurską Strefą Ekonomiczną, lotnisko może również przejąć obsługę cargo.
W roku 2023 lotnisko w Radomiu obsłużyło nieco ponad 103 tysiące pasażerów. Jednak ich liczba ma wzrosnąć wraz z rozbudową siatki połączeń. W rozkładzie na lato 2024 z lotniska w Radomiu planowane są trasy obsługiwane przez PLL LOT do Rzymu, Prewezy i Tirany. Poza połączeniami regularnymi w siatce lotów pojawią się także loty czarterowe.
Zarząd PPL postanowił udostępnić użytkownikom lotniska informacje dotyczące możliwości i przepustowości. Chcą opracować matrycę slotową dla każdego lotniska, która będzie pokazywać możliwości nie tylko na najbliższe sezony, ale także w perspektywie 10 lat. Andrzej Ilków zapowiada, że wkrótce informacje te zostaną przekazane przewoźnikom lotniczym i klientom. Jest to ekskluzywna wiedza dla branży lotniczej.